ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

نیمه شعبان مضحک!

بنده ی خدایی را دیدم که عاشق سینه چاک کسی بود ومیان جمعیت عشاق دستش را گرفته بود و میکشید تا ببوسد کسی فریاد زد:هوووی چه جور عاشقی هستی؟! دستش را از کتفش کندی!عاشق واله جواب داد:"به جهنم! من میخواهم دستش را ببوسم چه کار به این چیز ها دارم!!!"

بگذریم...
حکایت بعضی هاست که نیمه شعبان را با عشق دنبال میکنند و از تولد گرفتن ها و نذری ها دریغ نمیکنند از پخش نوای گرم فلانی و فلانی خسته نمیشوند و هی اشک میریزند در فراق یار و میخوانند شعر حافظ را:"ای غایب از نظر به خدا میسپارمت..."
اما خب,امام زمان  اگر بنا بود با صرف این اشک ها و با این نواها و با این نذری ها و با این کار ها بیاید که 1100 سال پیش میامد که این همه فقیه و عالم و عارف و مردم عادی سالهاست برایش فقط این کار ها را کرده اند و نیامده و این یعنی این کار ها گره را باز نمیکند حاجی!
از این هم بگذریم...
در فضای دانشگاه بودم که جایی نوشته بودند:"روزی می آید که با یک گل بهار میشود"عجب تفکر غلطی! دوستی به من گفت پس چرا نمیآید تا بهار شود و سخت سکوت کردم از سیاست های فرهنگی یک لنگ به هوای دانشگاه صنعتی اصفهان که واقعا اگر بناست با همین یک نفر بهار شود خب چرا نمیآید این چه جور امام زمان مهربانی است!!
از این هم بگذریم...
نیمه شعبان است و پیرمرد های مسجد دور هم جمعند دعا میخوانند دعای فرج را! دخترکی 9 ساله از من پرسید آقا پسر! 1100 سال دعای فرج خوانده اید چیزی نشد چه چیز را میخوانی و به چه کس امیدداری؟ درماندم! به همین سادگی! او را پیش پیش نماز بردم و گفتم سوالت را دوباره بپرس سوالش را پرسید پیش نماز جواب داد خب خودمان کوتاهی کردیم ور نه اماممان مهربان است دخترک پرسید یعنی چه مهربان است؟!! خب ما چه کوتاهی کردیم؟ پیش نماز گفت:عزیزم حجاب!  و دخترک رفت تا عمری را به حفظ  حجاب و خواندن مدام دعای فرج بگذراند تا شاید برسد آن امام مهربان! 
و پیرمران همه گفتند:" به به !حاج آقای عادلی مثل شما ندیده بودیم!"
و آن دخترک رفت؛اما همچنان برای من سوال است که چرا واقعا هیچ اتفاقی نیافتاده! ما که 1100 سال است همین کار ها را میکنیم یعنی باید تعقیبات نمازمان عوض شود؟ یا باید دعاهایمان عوض شود یا شاید هم باید طرز وضو گرفتن عوش شود تا بیاید یا شاید هم گریه هایمان به اندازه کافی نیست؟!
بگذریم از اینها...
جمعه ها پخش مناظره سیاسی در مهمانی خانوادگی:
بزرگ فامیل:فلانی این ها همه شان سر و ته یک کرباس اند از اول به دروغ سیاست را به اسلام بسته اند و این ها را گفتند تا قدرت و حکومت را به دست بگیرند و الا همه میدانند که اسلام در طهارت مستراح است!و در شکیات نماز! 
یاد جمله ای میافتم از بزرگی که میگفت: شاید شما خودت را از سیاست بکشی کنار اما حواست باشد که هر سیاست غلطی یک بلای اجتماعی به همراه دارد و بدان که این بالایا دیگر فقط مختص سیاسیون نیست گریبان تو را هم میگیرد حالا هی زجه بزن که آقای من سیاسی نبودم به من چه ربطی دارد؟!
و یک رهبری در یک جای دنیا میگفت روزی:
بار ها گفته ام در قضایای تاریخ اسلام چیزی که امام حسن مجتبی را شکست داد نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود
و من مینویسم دوباره زیر عکس آن شهید زنده:



عمامه ات را با چفیه و سلاحت میپسندم!


۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سروش الف

نام بیماری: .... فکری و کلامی

سلام

گاهی وقت ها فکر میکنم دارم از حرف لبریز میشوم

و مثل مجنونی که الان است با رهگذر خیابان هم درددل کنم و حرف بزنم

اما تا به وبلاگ (مکانی برای ریختن بیرون درون!)می آیم و شروع به لمس دکمه های keyboard میکنم

اصلا کلا فراموش میکنم چه میخواهم بگویم

اصلا گویی سال هاست حرفی ندارم و چیزی ننوشته ام و نگفته ام

برای این بیماری اسم هم گذاشته ام البته اسم قشنگی نیست؛ نمیگویم:)

شما هم برایش اسم بگذارید به صلاحدید خودتان!احتمالا دچارش میشوید یا شده اید

عین همین بیماری را برای فکر کردن دارم گاهی میخواهم ساعت ها فکر کنم

اما تا میخواهم پشت دستگاه تفکر بنشینم تا با آن از معلومات به مجهولات برسم

گویا ماده اولیه ای در کار نیست!

به ناچار مجبورم سرم را گرم چیزی کنم تا از عذاب آن بیماری در امان باشم

به قول بیکن برخی مثل کرم ابریشم هستند برخی مثل مورچه و برخی مثل زنبور

مورچه آن کسی است که فقط معلومات را مثل مورچه جمع میکند اما هیچ گاه به سراغ این نماید که خودش تفکر کند کانه یک هارد با ظرفیت زیاد!

برخی هم مثل کرم ابریشمند که ماده اولیه ای ندارند و فقط میخواهند با داشته های کم خودشان تفکر کنند این ها هم مثل کرم به خود میتنند و خود را از بین میبرند و به اصطلاح خود خوری میکنند(البته در اصل کرم این کار را نمیکند اما خودتان مرحوم بیکن را ببخشید:دی)

برخی هم مثل زنبور هستند به همان نسبت که مواد اولیه استعمال میکنند همان میزان تولید میکنند و از سرمایه فکر و عقل بهره میبرند و جامعه را بهره مند میکنند

به گمانم در دسته بندی آقای بیکن من هم مثل کرم هستم

مالامال سخن هستیم اما نمیتوانیم حرف بزنیم

ماشین تفکر داریم ولی نمیتوانیم فکر کنیم 



۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سروش الف

فرق قیاس و اجتهاد در چیست؟(پاسخ عمومی)

قیاس چیست؟
اجتهاد چیست؟
رابطه این دو باهم چیست؟
بعضی ها قیاس را تعقل میدانند و واقعا برایشان سوال است که چرا "اول من قاس ابلیس"؟ و چرا در روایات امام صادق علیه السلام اینقدر از قیاس مذمت شده است و چرا مثلا قیاس ابوحنفیه جزء مسائل اساسی اختلاف نظر او با امام صادق است؟ آیا اینکه ما بگوییم پیامبر اکرم در فلان شرایط چنین کاری کرد پس من هم در این شرایط این کار را میکنم قیاس است یا اجتهاد؟!
روی این مبنا تا استدلالی میکنی نظیر این ها فورا یک عده میگویند قیاس نکن! 
فرق بین قیاس و تعقل(اجتهاد) چیست؟
چرا شیعه منابع تحقیق فقه را قرآن،سنت،اجماع و عقل میداند اما سنی ها قرآن،سنت،اجماع و قیاس را منابع میدانند فرق بین اجتهاد و قیاس در چیست؟
بگذارید مثالی بزنم از قیاس(روایت نقل به مضمون است)
امام صادق از ابوحنفیه پرسید:شنیده ام قیاس میکنی پاسخ داد:بله یابن رسول الله امام فرمود بگو ببینم نماز بالاتر است یا روزه؟ ابوحنفیه پاسخ داد:خب نماز چون نماز را در هر شرایطی باید خواند ولی روزه را میتوان به خاطر بیماری ترک کرد و قضایش را گرفت امام فرمودند:پس چطور است که خانم ها در فلان شرایط نماز و روزه را نمیخوانند ولی نماز قضا ندارد اما روزه را باید قضا کنند؟! اگر آنطور استدلال کردی چرا اینطورش را نمیبینی؟!
اما اجتهاد چیست؟
پس اجتهاد در چیست؟
آیا اینطور نیست که در مسائل روزمره مان مجبور هستیم قیاس کنیم؟
منتاظر پاسخ هستم
ادامه دارد....-ان شاءالله-
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سروش الف

تشکل انحصار طلب

حرفا تو انگار واسه ما ها نه،واسه یه ملت دیگه نوشتی

وای ببین چه خبره جهنم،دین اگه حرفای توهه بهشـتی


چقدر گروه های سیاسی این انتخابات انحصار طلبند؟



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سروش الف